З нагоди святкування Міжнародного дня прав жінок і миру – 10 березня 2020 року Україна вперше долучилась до міжнародної акції Ring the Bell. Одночасно у Вінниці, Києві, Львові, Харкові та Херсоні пройшли панельні дискусії, присвячені питанням гендерної рівності в бізнесі та інших секторах. Наприкінці всі учасники задзвонили у дзвін, щоб привернути увагу до ключової ролі правлячих кіл у просуванні ґендерної рівності. Дзвін символізує відкриття чи закриття бірж, має на меті привернення уваги до важливої ролі бізнес структур, яку вони здатні і повинні відігравати в боротьбі з ґендерною нерівністю. А сама акція проходить у більш ніж 60 країнах світу.
У Києві відкрили захід Почесний Посол Фонду Народонаселення ООН в Україні Маша Єфросініна, директорка Глобального договору ООН в Україні Тетяна Сахарук та в.о.Голови офісу ООН жінки в Україні Домініка Стояноска. Пройшли 2 гарячі панельні дискусії за участі представників наступних організацій: Українська правда, КМБШ, Starlight media, IFC, ДТЕК, Caparol Україна, Фармак, EPAM Ukraine, Фонд енергоефективності, Укргазвидобування. Модераторки панелей – Ольга Руднєва – директорка Фонду Олени Пінчук та Тетяна Іванська – телеведуча каналу 112. Ключові теми обговорення: присутність жінок у керівному складі компанії, дії компаній щодо встановлення гендерного балансу та підтримки родин, переваги від присутності жінок на керівних посадах.
Щодо гендерної збалансованості в компаніях та у правлінні зокрема, учасники навели статистичні дані по організаціям, у яких працюють:
Starlight media – у ТОП менеджменті 52% жінок.
Українська правда – 2 жінки в керівництві компанії, в т.ч. Головна редакторка.
Фонд енергоефективності – керівник – жінка, у наглядовій раді 3 жінки, 2 чоловіки.
ДТЕК – з 60 000 співробітників 20 000 – жінки.
Укргазвидобування – серед директорів 30% жінок.
Капарол – в українському представництві 50/50 представництво жінок,
Фармак – 55% управлінських позицій займають жінки. Співвідношення по компанії: 56% – жінок, 44%- чоловіків.
У ході дискусій учасники навели власні приклади боротьби за гендерну рівність та цінність сім’ї. Наприклад, однією з умов діяльності IFC є зобов’язання направлення певної частини фінансування на розвиток компаній, що належать жінкам. У ДТЕК проводять День сім’ї, куди запрошують родини співробітників. ЕРАМ понад 7 років реалізує програму для дітей 7-14 років з навчання програмуванню (різними мовами програмування), до речі 40% учнів – дівчата. А також, компанія надає співробітникам медичне страхування для новонародженої дитини.
Основними меседжем першої панелі стало “жінки частіше очолюють компанії під час кризи”. Другої -“питання, насправді, у рівних можливостях у доступі до ресурсів. А щодо нововведень у компаніях, то має надходити запит від суспільства та від самих співробітників (стосовно дитячих кімнат в офісі або декретних відпусток для чоловіків).
Найцікавіші вислови учасників, щодо просування теми гендерної рівності в компаніях:
Тетяна Стрекаль – “лайфхак для жінок – просіть високу зарплатню, тому що жінки часто занижають собі зарплатню”.
Гелена Саврук – щодо оплати за навчання на програмі МВА “…за чоловіків платять компанії, за жінок – самі жінки”.
Севгіль Мусаєва -“я обираю людей не за гендером, а за професійними та особистими якостями”.
Юлія Головатюк-Унгуряну – “тільки жінка може зрушити цю скалу”, щодо впровадження державного стартапу
Борис Джанжалія – щодо обмеженості доступу до ресурсів, у тому числі ненадання кредитів на бізнес за ознакою статі “IFC намагається дати рівний доступ до ресурсів”. “У наглядових радах (компаній) зростає кількість жінок, але ще не достатньо”.
Олександр Курченко – “поведінка походить від управлінської ланки компанії…якщо це недопустимо для керівництва, це не допустимо і для учасників процесу компанії”, щодо можливості ситуацій образ жінок на робочому місці. “Гендерне питання зводиться до питання рівних можливостей”.
Таїса Сидорук – “Є багато жінок, які гарно поєднують і роботу, і навчання… Ми заохочуємо жінок повертатися (після декрету)”.
Андрій Король – “…те, що такі дискусії ведуться у нас, показує , що суспільство стає більш освітченим і самосвідомим… але дуже багато формується від запиту”// “…такими дискусіями, і те, що в них залучені компанії, які можуть стати трендсеттерами, в тому числі в даних ініціативах, нам треба підвищувати загальний рівень культури. …має надійти запит….чи багато тат підуть у декретну відпустку? Чи сприйме його суспільство?”.
Олена Зубарєва – “у нас ніхто не відчуває себе притисненим”. “у мене 3 дітей і я комфортно поєднувала материнство з роботою”.
Олеся Кирильчук – (про % жінок на робочих місцях) “…мета не в тому, щоб підняти цей відсоток, а мета в тому, щоб показати, що можливості є у всіх”, “можна взяти дитину в офіс, але це не завжди зручно батькам…. це можливо коли немає зустрічей”. Щодо роботи з дому “віддалений доступ стає одним з елементів робочого місця. …У нас багато жінок, які йшли в декрет і працювали вдома”.
Такі заходи стають майданчиком для обговорення актуальних питань впровадження гендерної рівності у бізнесі та громадському секторі, через обмін практиками. Свідомі організації актуалізують потреби суспільства, знаходять рішення, т а задають тренд для всього ринку.
Досягнення гендерної рівності відбувається як через стандарт – відсоток жінок у правлінні компанії, так і через унікальні підходи, які знаходить організація з огляду на власні бізнес-процеси. Гнучкість та інновативність в цьому питанні стають запорукою сталого розвитку бізнесу.
Проведення акції у містах України стало можливим завдяки співпраці між Мережею Глобального договору ООН в Україні та проєктом «Жінки України: залучені, спроможні, незламні», що реалізується організацією Пакт за підтримки Міністерства закордонних справ Канади. Ініціатори Ring the bell: ГД ООН, UN Women, Women in ETF`s, WFE, SSE, IFC. Партнери: State Secretariat for Economic Affairs SECO. У Києві подія відбулась на базі офісу KPMG за участі керівників бізнесів, громадського та державного секторів.
Про Глобальний договір ООН: мережа Глобального договору ООН в Україні є офіційним представником глобальної мережі UN Global Compact – ініціативи ООН, яка поєднує ООН та компанії по всьому світу, виступає транслятором Цілей Сталого Розвитку, є діалоговою платформою бізнесу, інвесторів, громадянського суспільства, трудових організації, органів місцевого самоврядування та уряду.