В Англії недавно нанесли на карти дороги, побудовані ще за часів Стародавнього Риму – такими довговічними вони виявилися. З часів перших рукотворних доріг саме тривалий термін експлуатації і рівна поверхня вважалися найважливішими показниками якості.
Незважаючи на те, що в Україні були б раді будь-якій дорозі без ям, в більш розвинених країнах вимоги до трас зростають разом з науково-технічним прогресом. Нові розумні дороги сильно відрізняються від знайомих і звичних нам: їх патрулюють безпілотники, освітлюють інтерактивні ліхтарі, вони на ходу заряджають авто.
Дорожня технопоезія
Інженер і дизайнер з Нідерландів Даан Руозегаард придумує і втілює в життя технології для розумних доріг. Свою роботу він називає дорожньої технопоезією – нові ідеї повинні бути не тільки ефективними і потрібними, а й мати гарний вигляд.
Одна з технологій, яка забезпечить додаткову безпеку – підсвітка краю дороги смужками люмінесцентної фарби. Вдень вона заряджається, вбираючи в себе сонячну енергію, а в темряві світиться, допомагаючи водіям краще орієнтуватися в ситуації. Обмежувальні смуги здатні світити до десяти годин поспіль.
Така потрійна лінія, що світиться, вже функціонує на шосе № 329 в нідерландській громаді Ос. Даан Руосегаард розповідає про поїздку по цій нічній трасі як про «подорож у казку».
Дорога, яка попереджає
У планах Руосегаарда — маркування дорожнього полотна спеціальними фарбами, які проявляються в певному температурному діапазоні. Вони, наприклад, будуть світитися при мінусовій температурі, сигналізуючи про калюжах або ожеледиці.
Інтерактивні ліхтарі дозволять економити на освітленні. Розумна система дороги буде входити в контакт з навігаційними пристроями автомобіля і вмикати світло під час наближення авто. Як тільки та проїде, ліхтарі вимикаються.
Підзарядка від сонця на ходу
Дороги повинні встигати за прогресом в галузі поновлюваних джерел електроенергії. Проект Solar Roadways, який планується запустити в США, передбачає заміну звичайного полотна на фотоелементи сонячних панелей. Вони захищені від коліс автомобілів спеціальним міцним склом.
Така дорога буде не тільки збирати сонячну енергію. Вона буде її зберігати та передавати електромобілям. Розумна система такої сонячної дороги складається з комп’ютерних чіпів, аналізаторів, підігріву дороги та індукційної зарядки для електромобілів.
Наявність індукційної смуги сподобається власникам електромобілів — можна їхати трасою скільки завгодно, не зупиняючись для підзарядки машини.
У США під цей проект планувалося зібрати $ 1 млн, але сума зібраних коштів на даний момент вже перевалила за $ 2,2 млн. Впровадження схожої технології планується і на дорогах Великобританії. На трасі виділять по одній смузі – Electric Priority Lane – в кожен бік, магнітні поля якої будуть заряджати автомобілі.
Дороги полагодять самі себе
Траси, які зможуть самовідновлюватися – ще один напрямок розробок в області розумних доріг. Такі дослідження проводяться трьома університетами Великобританії: Кембриджським, Кардіффським і Бата.
Такі дороги будуватимуться з бетону, а тріщини, які з’являлися з плином часу, будуть самі заповнюватися матеріалом на основі бактерій. Людина в цьому процесі участі не бере. В Україні таких доріг найближчим часом, на жаль, не побачити – адже хто ж тоді відзвітує про черговий ремонт під час виборів.
Робокопи з пропелерами
Кілька місяців тому поліцейські графств Корнуолл і Девон оголосили про відкриття вакансії на позицію оператора безпілотників. Великі території, на які поширюється юрисдикція місцевої поліції, складно патрулювати традиційними способами. Тому було прийнято рішення залучити малу авіацію.
Патрулювання проводитиметься за допомогою безпілотників. Це зручніше, продуктивніше і набагато дешевше, ніж залучення для цієї мети вертольотів з пілотами.
У черзі на друк: Міст
Нововведення стосуються не тільки безпеки і високотехнологічної вигоди, які можуть запропонувати сучасні розумні дороги. Саме будівництво дорожньої інфраструктури вже проходить по-новому. Така техніка, як бульдозери і вантажівках – це вже минуле. Все зробить 3D-принтер.
На півдні Нідерландів, у місті Гемерт, пішоходи і велосипедисти вже користуються мостом, зведеним за допомогою 3D-друку. Довжина мосту – вісім метрів. Він складається з 800 шарів армованого бетону, які друкувалися протягом трьох місяців. За словами компанії-замовника, при будівництві мосту було витрачено набагато менше ресурсів, ніж якби була використані звичні технології.
Нові розумні дороги покликані зробити поїздки безпечнішими, комфортнішими, економнішими. Вони будуть допомагати всім учасникам руху, перетворюючи поїздку в приємну цікаву прогулянку.